Leonardo da Vinci

 
 

W projekcie “Jak Niemcy dbają o klienta w hotelu, restauracji i biurze wg standardów UE“ wzięło  udział  54 uczniów trzecich klas Technikum Ekonomicznego ,Hotelarstwa i Organizacji Usług Gastronomicznych Zespołu Szkół Nr1 im. Legionów Polskich w Kozienicach. Koordynatorem projektu była pani Grażyna Kamińska.

Z każdego technikum na 3 tygodniową praktykę wyjechało po 18 osób do miejscowości Chemnitz w Niemczech.  Grupa ekonomistów odbywała staż  w terminie  19.02.2012 -  11.03.2012r, hotelarzy 13.05-03.06.2012r, a gastronomów od 03.06.2012 do 24.06.2012r. Nad każdą grupą sprawowało nadzór dwóch opiekunów: ekonomistów – pani Mirosława Zając i pani Karina Kuśmierczyk, hotelarzy -pani Grażyna Kamińska i pan Jarosław Wolski i gastronomów -pani Małgorzata Suchecka i pani Dagmara Borek.

Partnerem w realizacji projektu była  organizacja F+U  Sachsen  gGmbH z Chemnitz mająca duże doświadczenie w organizacji takich przedsięwzięć, posiadająca doskonałą bazę dydaktyczną do kształcenia praktycznego oraz wspaniałą i kompetentną kadrę instruktorską. 

     Celem projektu był  staż zagraniczny, stanowiący integralną część programu nauczania w zawodach hotelarskich, gastronomicznych i ekonomicznych, umożliwiający uczniom wzbogacenia kompetencji zawodowych i zdobycie nowych umiejętności odpowiadających standardom UE, poprawienie jakości kształcenia i szkolenia zawodowego oraz umożliwienie udoskonalenia znajomości specjalistycznego języka zawodowego, uzyskanie przez uczniów "edukacyjnego paszportu europejskiego" (Europass), który zwiększy szansę znalezienia zatrudnienia nie tylko na regionalnym czy krajowym rynku pracy, ale przede wszystkim na europejskim. Kolejnym celem projektu jest zapoznanie uczniów z nowoczesnymi technikami obsługi klienta w biurze, hotelu i restauracji oraz poznanie najnowszych technologii informatycznych stosowanych w ekonomii i hotelarstwie.

    Ekonomiści pracując w symulacyjnej firmie  poznali pracę w sekretariacie /przyjmowanie, rejestrowanie, rozdzielanie i wysyłanie korespondencji , redagowanie pism służbowych w j. niemieckim , obsługa interesantów/, nauczyli się obsługiwać podstawowych biurowych urządzeń technicznych , zapoznali  się z elementami marketingu w firmie,  poznali  sposoby redagowania, przechowywania i archiwizowania dokumentów, organizację podróży służbowej czy targów, wykorzystywać programy komputerowe w administracji.

   Hotelarze pracując w hotelach w Chemnitz poznali pracę w  recepcji, rezerwację z wykorzystaniem programów komputerowych, nauczyli się obsługiwać podst. urządzeń technicznych w hotelu, poznali  pracę w mini barze i grill barze z ich zaopatrywaniem i rozliczaniem, poznali usługi specjalne jak przygotowanie usług  konferencyjnych ,usługi room service - przyjąć zamówienia, zrealizować i rozliczyć. Poznali też pracę w części mieszkalnej hotelu gdzie nauczyli się aranżować i utrzymywać  jednostkę mieszkalną pod względem wyposażenia z zachowaniem funkcji i estetyki wnętrza w stałej gotowości eksploatacyjnej zgodnie ze standardami, zapoznali się z elementami marketingu w hotelu.

     Gastronomowie pracując w restauracjach w Einsiedel i Chemnitz poznali pracę w kuchni /przygotowanie oferty handlowej- karty menu i kalkulacji, niemieckie receptur y i przepisy kulinarne, sporządzanie, garnirowanie i carvingowanie oraz wydawanie potraw/,nauczyli się obsługiwać podst. gastronomicznych urządzeń technicznych, poznali aranżację sal konsumenckich  oraz obsługę gości indywidualnych, przyjęć okolicznościowych i konferencji. Nauczyli się  różnych technik obsługi gości oraz różnych systemów rozliczeń kelnerskich, poznajli usługi dodatkowe jak room service i praca w grill i mini barze z przyjmowaniem, realizowaniem i rozliczaniem zamówień. Zapoznali  sie też z elementami marketingu w gastronomii.

Projekt skierowany był  głównie do młodzieży mieszkającej na wsi, pochodzącej z biednych rodzin, dla której staż zagraniczny był niekiedy jedyną okazją doświadczenia nowej kultury, zwyczajów, zdobycia umiejętności zawodowych w innym kraju, co z pewnością przyczyni się do zwiększenia mobilności, rozwinięcia przedsiębiorczości oraz zmotywuje do podnoszenia kwalifikacji. Przyszli absolwenci będą mogli z powodzeniem założyć własne firmy. Zdobyte umiejętności przyczynią się na pewno do poprawy jakości usług ekonomicznych, gastronomicznych i hotelarskich w naszym regionie jak również do obniżenia tak wysokiego bezrobocia.



Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”

Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora i Komisja Europejska ani Narodowa Agencja nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną oraz za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.


 

„Jak Niemcy dbają o klienta w hotelu, restauracji i biurze wg standardów UE”

Umiejętności zdobyte w projekcie przyczynią się na pewno do poprawy jakości usług ekonomicznych, gastronomicznych i hotelarskich w naszym regionie jak również do obniżenia tak wysokiego bezrobocia.