Dostosowanie usług hotelarskich do standardów Unii Europejskiej
 

Zapraszamy



Witamy na stronie poświęconej naszemu projektowi


Leonardo da Vinci

  1. -Zapraszamy do przeglądania witryny


 
 

W czasie trwania stażu uczniowie w czasie wolnym brali udział w wycieczkach kulturoznawczych do miast: Chemnitz, Dresden, Leipzig. Celem tych wycieczek było poznanie dziedzictwa kulturowego „landu” Saksonii. W Dresden beneficjenci odwiedzili słynne muzeum w „Residenzschloss” „Grunes Gewolbe” i zwiedzili Stare Miasto. Wejście do muzeum było finansowane z przygotowania pedagogiczno-kulturowo-językowego. W Chemnitz beneficjenci zwiedzili ratusz, zabytki miasta oraz piwnice pod górą „Kassberg”, natomiast w Leipzig pomnik „Voelkerschlachtdenkmal” wybudowany w 1913 roku, zabytki miasta, muzeum historyczne i największy dworzec kolejowy w Niemczech. Młodzież brała udział również w spotkaniach integracyjnych z młodzieżą niemiecką. W organizacji przyjmującej zorganizowano dyskotekę, gry zespołowe w siatkówkę oraz gry w kręgle.

Na zakończenie stażu uczniowie mieli za zadanie przygotować prezentację swojego kraju, zaprezentować kuchnię narodową, kulturę i zwyczaje. Celem tego przedsięwzięcia było promowanie kultury polskiej wśród społeczności niemieckiej.

Organizacja wycieczek kulturoznawczych oraz spotkań integracyjnych wspomagana była przez organizację przyjmującą F+U Sachsen gGmbH.

Podczas stażu beneficjenci uczestniczyli w zajęciach praktycznych od poniedziałku do piątku, w wymiarze sześciu godzin dziennie. Czas ten był często przekraczany z uwagi na świetnie przygotowane zajęcia oraz chęci uczniów do doskonalenia zdobytych umiejętności.

Tematami zajęć praktycznych było  poznanie organizacji i struktury zakładów hotelarskich i gastronomicznych poprzez  wycieczki dydaktyczne do hoteli i  restauracji w Chemnitz. Podczas zajęć uczniowie mieli możliwość zaobserwowania jak wygląda obsługa klienta w recepcji, restauracji, hotelu. Przeprowadzane były scenki sytuacyjne, które przygotowują ucznia do pracy w zawodzie. Podczas zajęć uczyli się obsługi jednego z programów komputerowych wykorzystywanych w hotelarstwie: „FIDELIO”. Uczyli się aranżować sale konsumpcyjne, jak organizować imprezy okolicznościowe, jak przygotować ofertę handlową.  Tematem zajęć praktycznych w części gastronomicznej było przygotowywanie i dekoracja deserów poznanie sztuki kelnerskiej, nakrywanie i dekorowanie stołów, rodzaje noszenia talerzy, składanie serwetek, przygotowywanie dekoracji stołów, organizowanie przyjęć okolicznościowych, ich obsługa, rodzaje serwisów – angielski, niemiecki, francuski i rosyjski, obsługa urządzeń w barze, zasady nakrywania stołu szwedzkiego, systemy rozliczeń kelnerskich oraz obsługa konsumenta. W części recepcyjnej pracowali na centrali telefonicznej oraz na recepcji właściwej oraz na obsługiwali kasę hotelową. Na zajęciach poznali jak aranżować salę konsumpcyjną, czy pokój hotelowy, jak łączyć rozmowy i przekazywać informacje, jak witać gości, prowadzić rachunek, oferować usługi dodatkowe.  Uczniowie zorganizowali pokaz swoich umiejętności organizując przyjęcie okolicznościowe, uczestniczyli w codziennej pracy restauracji i hotelu wykonując w.w. czynności.

Staż zagraniczny umożliwił uczniom nie tylko poznanie europejskiego poziomu kształcenia czy trendów i standardów UE w organizacji usług hotelarskich,  ale przede wszystkim perfekcyjnej obsługi konsumenta, słynnej niemieckiej dokładności, punktualności i organizacji pracy.

Młodzież zapoznała się z perspektywami kariery zawodowej, zadaniami i wynagrodzeniem oraz zapotrzebowaniem na pracowników w dziedzinie hotelarstwa i gastronomii. Uświadomiła sobie przez to konieczność  podnoszenia swoich kwalifikacji. Staż dał możliwość sprawdzenia wiedzy teoretycznej z praktyka, ukazał nowe metody nauczania praktycznego. Nasi uczniowie nabyli umiejętność pracy w innej kulturze i udoskonalili umiejętności językowe, przełamali barierę mówienia, uświadomili sobie wartość uczenia się.

Możliwość obserwowania grup młodzieży z innych krajów europejskich obecnych na stażach  w Chemnitz pomogła naszym uczniom zrozumieć  istotę obywatelstwa europejskiego, spotkania integracyjne rozwijały postawę ciekawości, tolerancji wobec innej kultury, zwyczajów,  jak również bycia otwartym na nowości.

Uczniowie nawiązali nowe znajomości i z dużym bagażem nowych doświadczeń i umiejętności oraz wspaniałych wrażeń, z poszerzonymi horyzontami, ze zmienioną świadomością wrócili do domu.

Zajęcia praktyczne były filmowane przez instruktorów niemieckich i na zakończenie celem ich podsumowania beneficjenci razem z nauczycielami oglądali film, podczas którego omawiane były błędy popełniane przez uczniów. Organizacja przyjmująca wyznaczyła mentora panią Karin Mikulcak, nauczyciela akademickiego, który monitorował ze strony niemieckiej na bieżąco przebieg szkolenia praktycznego.

Na zakończenie stażu przeprowadzony został egzamin sprawdzający wiedzę i umiejętności zdobyte przez uczniów w okresie 3 tygodniowej praktyki zawodowej. Każdy z uczniów został oceniony i otrzymał certyfikat wydany przez F+U Sachsen GmbH. Potwierdzeniem zdobytych umiejętności jest również Europass Mobility, przygotowany przez  p. Sylwię Śmietankę.


    Na zakończenie stażu uczniowie mieli za zadanie przygotować prezentację swojego kraju, zaprezentować kuchnię narodową, kulturę i zwyczaje. Z tej okazji zakupiono przed wyjazdem na staż materiały papiernicze niezbędne do wykonania dekoracji promującej Polskę. Uczniowie z dużym zaangażowaniem przygotowywali się do prezentacji naszego kraju. Przygotowana przez uczniów dekoracja wywarła ogromne wrażenie na gospodarzach. Celem tego przedsięwzięcia było promowanie kultury polskiej wśród Niemców. Organizacja wycieczek kulturoznawczych oraz spotkań integracyjnych wspomagana była przez organizację przyjmującą F+U Sachsen gGmbH.


    Po powrocie ze staż uczniowie przygotowali relację i prezentację multimedialną z odbytego szkolenia zawodowego, a następnie zaprezentowali ją na akademii poświęconej programowi Leonardo da Vinci, która odbyła się w naszej szkole 24 stycznia 2007r. Na akademii beneficjenci zaprezentowali również swoje umiejętności, zdobyte podczas stażu. Uczniowie opowiadali o swoich wrażeniach i przeżyciach. Na akademię została zaproszona społeczność szkolna i lokalna. Została założona strona internetowa promująca udział w programie LDV. W lokalnej gazecie „Nasz Powiat” oraz w regionalnej gazecie „Echo dnia” ukazał się artykuł o udziale naszych uczniów w projekcie „Dostosowanie usług hotelarskich do standardów Unii europejskiej”. Podobne treści prezentowała telewizja lokalna. Młodzież założyła kronikę pamiątkową, w której zamieściła zdjęcia z praktyk zawodowych jak również z miejsc, które zwiedziła. Na głównym korytarzu w szkole została zamieszczona została gazetka poświęcona programowi LdV i w/w projektowi.

Uważamy, że założone cele projektu zostały w pełni osiągnięte.


 

Działania w projekcie