W Chemnitz beneficjenci zwiedzili ratusz, zabytki miasta oraz piwnice pod górą „Kassberg”, natomiast w Leipzig pomnik „Voelkerschlachtdenkmal” wybudowany w 1913 roku, zabytki miasta, muzeum historyczne i największy dworzec kolejowy w Niemczech. Uczniowie zwiedzili również „Augustusburg”, muzeum motorów i muzeum Albrechtsburg Meissen ( bilety wstępu do tego muzeum były finansowane dla drugiej grupy 20-osobowej z przygotowania pedagogiczno-kulturowo-językowego, natomiast pierwszej grupie 12-osobowej bilet wstępu zafundowała organizacja goszcząca).
Młodzież brała udział również w spotkaniach integracyjnych z rówieśnikami z Niemiec, Węgier, Czech i Litwy. Z tej okazji zakupiliśmy przed wyjazdem na staż wyroby cukiernicze polskiej produkcji w celu prezentacji zwyczajów kultury polskiej wśród młodzieży z innych krajów. W organizacji przyjmującej zorganizowano dyskotekę, ognisko, gry zespołowe w siatkówkę oraz gry w kręgle.
Na zakończenie stażu uczniowie mieli za zadanie przygotować prezentację swojego kraju, zaprezentować kuchnię narodową, kulturę i zwyczaje. Celem tego przedsięwzięcia było promowanie kultury polskiej wśród młodzieży niemieckiej, węgierskiej, czeskiej i litewskiej.
Organizacja wycieczek kulturoznawczych oraz spotkań integracyjnych wspomagana była przez organizację przyjmującą F+U Sachsen gGmbH.
Podczas stażu beneficjenci uczestniczyli w zajęciach praktycznych od poniedziałku do piątku, w wymiarze sześciu godzin dziennie. Czas ten był często przekraczany z uwagi na świetnie przygotowane zajęcia oraz zainteresowanie uczniów do doskonalenia zdobytych umiejętności.
Tematami zajęć praktycznych było:
Dziczyzna – zabijanie, rozbieranie, porcjowanie, przygotowywanie, przyrządzanie potraw z dziczyzny (zajęcia odbyły się w rzeźni)
przygotowywanie, przyrządzanie i serwowanie potraw mięsnych;
przygotowywanie potraw mącznych;
obieranie i wycinanie dekoracyjne warzyw;
faszerowanie warzyw;
przygotowywanie i dekoracja deserów;
obsługa urządzeń kuchennych;
poznanie produkcji wina, odmian winogron, rodzajów win i ich serwowanie;
poznanie owoców egzotycznych;
poznanie historii produkcji serów, rodzajów serów i ich serwowanie;
poznanie sztuki kelnerskiej: nakrywanie i dekorowanie stołów, sposoby noszenia talerzy, składanie serwetek, obsługa serwisu specjalnego, obsługa konsumenta w restauracji, rodzaje serwisów – angielski, niemiecki, francuski i rosyjski, zasady nakrywania stołu szwedzkiego;
aranżacja sal konsumpcyjnych;
organizowanie przyjęć okolicznościowych i ich obsługa;
obsługa urządzeń restauracyjnych;
utrzymanie czystości w miejscu pracy;
poznanie struktury i organizacji zakładów gastronomicznych w Niemczech.
Uczniowie po raz pierwszy w życiu mieli możliwość obsługi prawdziwych przyjęć okolicznościowych, pracy w kuchni i rzeźni wyposażonej w nowoczesne urządzenia, spełniające wymogi i standardy Unii Europejskiej.