Kuchnia saksońska i perfekcyjna niemiecka obsługa konsumenta
 
 

  W Chemnitz beneficjenci zwiedzili ratusz, zabytki miasta oraz piwnice pod górą „Kassberg”, natomiast w Leipzig pomnik „Voelkerschlachtdenkmal” wybudowany w 1913 roku, zabytki miasta, muzeum historyczne i największy dworzec kolejowy w Niemczech. Uczniowie zwiedzili również „Augustusburg”, muzeum motorów i muzeum Albrechtsburg Meissen ( bilety wstępu do tego muzeum były finansowane dla drugiej grupy 20-osobowej z przygotowania pedagogiczno-kulturowo-językowego, natomiast pierwszej grupie 12-osobowej bilet wstępu zafundowała organizacja goszcząca).

Młodzież brała udział również w spotkaniach integracyjnych z rówieśnikami z Niemiec, Węgier, Czech i Litwy. Z tej okazji zakupiliśmy przed wyjazdem na staż wyroby cukiernicze polskiej produkcji w celu prezentacji zwyczajów kultury polskiej wśród młodzieży z innych krajów. W organizacji przyjmującej zorganizowano dyskotekę, ognisko, gry zespołowe w siatkówkę oraz gry w kręgle.

Na zakończenie stażu uczniowie mieli za zadanie przygotować prezentację swojego kraju, zaprezentować kuchnię narodową, kulturę i zwyczaje. Celem tego przedsięwzięcia było promowanie kultury polskiej wśród młodzieży niemieckiej, węgierskiej, czeskiej i litewskiej.

Organizacja wycieczek kulturoznawczych oraz spotkań integracyjnych wspomagana była przez organizację przyjmującą F+U Sachsen gGmbH.

Podczas stażu beneficjenci uczestniczyli w zajęciach praktycznych od poniedziałku do piątku,   w wymiarze sześciu godzin dziennie. Czas ten był często przekraczany z uwagi na świetnie przygotowane zajęcia oraz zainteresowanie uczniów do doskonalenia zdobytych umiejętności.

Tematami zajęć praktycznych było:

Dziczyzna – zabijanie, rozbieranie, porcjowanie, przygotowywanie, przyrządzanie potraw z dziczyzny (zajęcia odbyły się w rzeźni)

przygotowywanie, przyrządzanie i serwowanie potraw mięsnych;

przygotowywanie potraw mącznych;

obieranie i wycinanie dekoracyjne warzyw;

faszerowanie warzyw;

przygotowywanie i dekoracja deserów;

obsługa urządzeń kuchennych;

poznanie produkcji wina, odmian winogron, rodzajów win i ich serwowanie;

poznanie owoców egzotycznych;

poznanie historii produkcji serów, rodzajów serów i ich serwowanie;

poznanie sztuki kelnerskiej: nakrywanie i dekorowanie stołów, sposoby noszenia talerzy, składanie serwetek, obsługa serwisu specjalnego, obsługa konsumenta w restauracji,  rodzaje serwisów – angielski, niemiecki, francuski i rosyjski, zasady nakrywania stołu szwedzkiego;

aranżacja sal konsumpcyjnych;

organizowanie przyjęć okolicznościowych i ich obsługa;

obsługa urządzeń restauracyjnych;

utrzymanie czystości w miejscu pracy;

poznanie struktury i organizacji zakładów gastronomicznych w Niemczech.


Uczniowie po raz pierwszy w życiu mieli możliwość obsługi prawdziwych przyjęć okolicznościowych, pracy w kuchni i rzeźni wyposażonej w nowoczesne urządzenia, spełniające wymogi i standardy Unii Europejskiej.

Działania w  projekCIe
LDV
Projekt
Leonardo da Vinci

W ramach projektu zostało zaplanowane i przeprowadzone przygotowanie pedagogiczno- kulturowo-językowo-organizacyjne dla dwóch grup beneficjentów. Zajęcia z przygotowania dla pierwszej grupy przeprowadzone zostały przez Panią Annę Gollasch, natomiast dla drugiej grupy przez Panią Katarzynę Kobus-Gregorczyk, nauczycielki języka niemieckiego. W ramach tego przygotowania odbyły się przed wyjazdem na staż zajęcia dydaktyczne z języka niemieckiego zawodowego, z kulturoznawstwa oraz zajęcia pedagogiczno-organizacyjne przygotowujące do wyjazdu na staż zagraniczny.

Celem zajęć było opanowanie przez beneficjentów słownictwa fachowego z zakresu gastronomii i obsługi konsumenta oraz zdobycie umiejętności komunikowania się na poziomie pozwalającym na porozumiewanie się w czasie trwania praktyk oraz zrozumienie treści zajęć praktycznych.  W ramach zajęć dydaktycznych uczniowie poznali również ogólne wiadomości o Niemczech i miejscowości, w której odbędą staż.

Zapoznali się ze zwyczajami i tradycjami oraz świętami obchodzonymi w Niemczech. Poznali tradycyjną kuchnię niemiecką, potrawy narodowe i regionalne, przyzwyczajenia żywieniowe Niemców czyli co i jak jedzą Niemcy.

Uczniowie zostali przygotowani pod kontem pedagogicznym do wyjazdu, tak aby mogli odnaleźć się w obcym kraju, aby umożliwione im było szybkie zaadoptowanie się w nowym miejscu.

W czasie trwania stażu uczniowie w czasie wolnym brali udział w wycieczkach kulturoznawczych do miast: Chemnitz, Dresden, Leipzig. Celem tych wycieczek było poznanie dziedzictwa kulturowego Saksonii. W Dresden beneficjenci odwiedzili słynne muzeum w „Residenzschloss” „Grunes Gewolbe” i zwiedzili Stare Miasto.