Dostosowanie usług gastronomicznych do standardów Unii Europejskiej
 
 

W ramach projektu zostało zaplanowane i przeprowadzone przygotowanie pedagogiczno-kulturowo-językowo-organizacyjne dla dwóch grup beneficjentów. W ramach tego przygotowania odbyły się przed wyjazdem na staż zajęcia dydaktyczne z języka niemieckiego zawodowego, z kulturoznawstwa, obsługi konsumenta i technologii gastronomicznej oraz zajęcia pedagogiczno-organizacyjne przygotowujące do wyjazdu na staż zagraniczny. Celem zajęć było opanowanie przez uczniów słownictwa fachowego z zakresu gastronomii i obsługi konsumenta oraz zdobycie umiejętności komunikowania się na poziomie pozwalającym na porozumiewanie się w czasie trwania praktyk oraz zrozumienie treści zajęć praktycznych. W ramach zajęć dydaktycznych uczniowie poznali również ogólne wiadomości o Niemczech i miejscowości, w której odbędą staż. Zapoznali się ze zwyczajami i tradycjami oraz świętami obchodzonymi w Niemczech. Na zajęciach z technologii gastronomicznej poznali tradycyjną kuchnię niemiecką, potrawy narodowe i regionalne, przyzwyczajenia żywieniowe Niemców czyli co i jak jedzą Niemcy. Natomiast na obsłudze konsumenta poznali serwis niemiecki. Uczniowie zostali przygotowani pod kontem pedagogicznym do wyjazdu, tak aby mogli odnaleźć się w obcym kraju, aby umożliwione im było szybkie zaadoptowanie się w nowym miejscu.

W czasie trwania stażu uczniowie w czasie wolnym brali udział w wycieczkach kulturoznawczych do miast: Chemnitz, Dresden, Leipzig. Celem tych wycieczek było poznanie dziedzictwa kulturowego „landu” Saksonii. W Dresden beneficjenci odwiedzili słynne muzeum w „Residenzschloss” „Grunes Gewolbe” i zwiedzili Stare Miasto. Wejście do muzeum było finansowane z przygotowania pedagogiczno-kulturowo-językowego. W Chemnitz beneficjenci zwiedzili ratusz, zabytki miasta oraz piwnice pod górą „Kassberg”, natomiast w Leipzig pomnik „Voelkerschlachtdenkmal” wybudowany w 1913 roku, zabytki miasta, muzeum historyczne i największy dworzec kolejowy w Niemczech. Uczniowie zwiedzili również „Augustusburg” i muzeum motorów.

Młodzież brała udział również w spotkaniach integracyjnych z młodzieżą niemiecką, węgierską, czeską i litewską. W organizacji przyjmującej zorganizowano dyskotekę, ognisko, gry zespołowe w siatkówkę oraz gry w kręgle.

Na zakończenie stażu uczniowie mieli za zadanie przygotować prezentację swojego kraju, zaprezentować kuchnię narodową, kulturę i zwyczaje. Celem tego przedsięwzięcia było promowanie kultury polskiej wśród młodzieży niemieckiej, węgierskiej, czeskiej  i litewskiej.

Organizacja wycieczek kulturoznawczych oraz spotkań integracyjnych wspomagana była przez organizację przyjmującą F+U Sachsen gGmbH.

Podczas stażu beneficjenci uczestniczyli w zajęciach praktycznych od poniedziałku do piątku, w wymiarze sześciu godzin dziennie. Czas ten był często przekraczany z uwagi na świetnie przygotowane zajęcia oraz chęci uczniów do doskonalenia zdobytych umiejętności.

Tematami zajęć praktycznych było przygotowywanie, przyrządzanie i serwowanie ryb słodkowodnych, morskich i owoców morza; przygotowywanie potraw mącznych, faszerowanie warzyw, przygotowywanie i dekoracja deserów; obieranie i wycinanie dekoracyjne warzyw, wykonywanie potraw mięsnych, utrzymanie czystości w miejscu pracy; rodzaje win, historia, odmiany winogrona, produkcja wina, serwowanie; poznanie owoców egzotycznych, serów; poznanie organizacji i struktury zakładów gastronomicznych poprzez  wycieczki dydaktyczne do rozlewni wód i napoi „Lichtenauer”, na targi spożywcze, do restauracji w Chemnitz. Tematem zajęć praktycznych było również poznanie sztuki kelnerskiej, nakrywanie i dekorowanie stołów, rodzaje noszenia talerzy, składanie serwetek, serwis specjalny – przygotowywanie potraw w obecności klienta, aranżacja sal konsumpcyjnych, organizowanie przyjęć okolicznościowych, ich obsługa, rodzaje serwisów – angielski, niemiecki, francuski i rosyjski, obsługa urządzeń w barze, zasady nakrywania stołu szwedzkiego oraz obsługa konsumenta w restauracji.

 

Działania w projekcie