"Elektrotechnika w Niemczech"
 
 



W ramach projektu zostało zaplanowane i przeprowadzone przygotowanie pedagogiczno – kulturowo – językowo - organizacyjne dla dwóch grup beneficjentów. Zajęcia pedagogiczno – kulturowo – organizacyjne dla grupy odbywającej staż w 2005 roku przeprowadzone zostały przez Panią Ewę Stępień, wychowawcę klasy przez Panią Anetę Lewandowską, nauczycielkę języka niemieckiego. Druga grupa, odbywająca staż w 2006 roku przygotowywana była do wyjazdu przez nauczyciela języka niemieckiego Panią Beatę Talmę. W ramach  przygotowania odbyły się przed wyjazdem na staż zajęcia dydaktyczne z języka niemieckiego zawodowego oraz zajęcia pedagogiczno-organizacyjne przygotowujące do wyjazdu na staż zagraniczny. Beneficjenci ćwiczyli także posługiwanie się najnowocześniejszymi technologiami informacyjnymi, których znajomość miała ułatwić im kontakt z krajem. Celem zajęć z przygotowania językowego było opanowanie słownictwa fachowego z zakresu elektryki, elektroniki i elektrotechniki. Zajęcia te były bardzo ważne, ponieważ uczniowie w klasach elektrycznych nie uczą się języka zawodowego. Zajęcia przeprowadzane przed wyjazdem były zatem jedynym z nim kontaktem i zdecydowanie ułatwiły młodzieży porozumiewanie się z instruktorem. W ramach zajęć dydaktycznych uczniowie poznali również ogólne wiadomości o Niemczech i miejscowości, w której odbędą staż. Zapoznali się ze zwyczajami i tradycjami oraz świętami obchodzonymi w Niemczech. Zajęcia z przygotowania pedagogicznego pozwoliły im natomiast pokonać stres związany z długim pobytem w obcym kraju i szybko zaadoptować się w nowych warunkach.

Podczas stażu beneficjenci uczestniczyli w zajęciach praktycznych od poniedziałku do piątku, w wymiarze sześciu godzin dziennie. Czas ten był często

przekraczany z uwagi na świetnie przygotowane zajęcia oraz chęci uczniów do doskonalenia zdobytych umiejętności.

Na zajęciach praktycznych uczniowie wykonywali następujące czynności:

połączenie szeregowe i równoległe kilku rezystorów,

lutowanie układów elektrotechnicznych,

montaż instalacji natynkowej,

montaż elementów elektronicznych,

montaż elementów elektrycznych,

wykonywanie rysunków technicznych zgodnie ze wskazówkami,

łączenie szeregowe oporników,

łączenie równoległe oporników,

wytwarzanie płyt okablowanych według podstaw układów połączeniowych.

sprawdzanie napięcia prądu,

wykonywanie izolacji,

przeprowadzanie prób zakłóceń działania prądu,

oznaczanie przewodów i części składowych instalacji,

znajdowanie i usuwanie szkód w instalacjach.

Staż zagraniczny umożliwił uczniom także zwiedzanie Saksonii. W czasie wolnym odbyły się wycieczki kulturoznawcze do Drezna, Lipska i Chemnitz, co pozwoliło poznać kulturę i obyczajowość tej części Niemiec, a także bliżej poznać historię zachodnich sąsiadów. W Dreźnie beneficjenci odwiedzili słynne muzeum w „Residenzschloss” „Grunes Gewolbe” i zwiedzili Stare Miasto. W Chemnitz ratusz i  zabytki miasta, natomiast w Lipsku pomnik „Voelkerschlachtdenkmal” wybudowany w 1913 roku, muzeum historyczne i największy dworzec kolejowy w Niemczech. Uczniowie zwiedzili również „Augustusburg” i muzeum motorów.


 
Projekt Leonardo da Vinci


Działania w projekcie